Adembenemend

18 december 2019 - Tyangboche, Nepal

Het mooiste dat ik ooit gezien heb. Dat is echt wel heel ziek. Om de jongste zoon te citeren. We zijn aangekomen in Tyangboche op 3.895 meter na een prachtige tocht vanaf Namche Bazar. We kijken samen uit over de bergen.

Aan de kant waar we vandaan komen hangt zo’n 300 meter lager een dik wolkendek dat het uitzicht surrealistisch maakt. Onze sporen zijn uitgewist. Ee is geen weg terug meer. You can check out Amy time, but you can never leave (de Eagles zijn nooit ver weg). Aan de andere kant kijken we vol op de Everest en de beide Lothses. De zon is bijna onder, de bergen gloeien rood op. We maken foto’s tot onze vingers bevroren zijn. Allemaal toekomstige posters. Naar het oosten kijkend zien we de Ama Dabla schitteren in het avondlicht. Aan onze voeten: een boeddhistisch klooster waar we net naar binnen zijn geweest. Schoenen uit, dus bevroren tenen. Het maakt het niet minder bijzonder. En we dragen de warmte van de dag nog bij ons.

Het was een zonovergoten dag zonder onderbreking. We hebben het warm gehad en zijn teruggegaan naar twee lagen kleding. De thermokleding blijft wel de basis. Na een steile klim uit Namche volgde een wandeling op hoogte zonder uitdagende of uitputtende stukken. Tegen de lunch moesten we ruim 200 meter dalen. Balen, die hoogtemeters waren we weer kwijt. Het pad naar beneden was volledig verijst. Stijgijzers (daalijzers) aan en voorzichtig daalden we. Na een stevige lunch vertrokken we voor de laatste klim van de dag: nog 600 meter stijgen. Dat was nog stevig aanpoten. Stap voor stap naar boven, aan het einde de hoogtemeters aftellend. En zo zijn we weer terug bij het begin van dit verhaal.

We zitten nu in een lodge die morgen sluit. Geen toeristen en te lage temperaturen. Naast ons nog twee gasten. Iedereen heeft het nu al koud. De speciale donsjassen die we hebben gehuurd zijn al aan. De nacht moet nog beginnen. Na morgenochtend geen ontvangst meer waarschuwt Maegh. Maakt eigenlijk niet uit. Wel goed om te weten. Het kan nog dagen duren voor een volgend verhaal.

Dank voor al jullie reacties!

1. Martine van Duijvendijk:
    18 december 2019
    Ik geniet enorm van jullie verhalen en foto’s. Voor mij een onbekende wereld!
    Mooie reis en sterkte in de kou ( vooral Miriam)!
  2. There and back again:
    25 december 2019
    Hoi Martine, we zijn op de terugweg hoor en... eerlijk is eerlijk, we verlangen nu ook langzaamaan naar wat warmere slaapkamers en ruimtes voor na her lopen. Ze gaan nu net een elektrische kachel voor ons neerzetten! Fijne kerstdagen voor jullie🎄💕🎄
  3. Elles:
    19 december 2019
    Wat een enorm avontuur in die imposante prachtige omgeving. En zo mooi opgeschreven!
    Fijne reis en ga door met genieten.
  4. There and back again:
    25 december 2019
    Dat doen we hoor! Nu op de terugweg. Hele fijne kerstdagen voor jullie🎄💕🎄