Acclimatisatiedag met een ommetje

17 december 2019 - Solukhumbu, Nepal

Na onze etappe van Pakhding (2.660m) naar Nanche (3.429m) op maandag installeerden we ons in onze kamers in de Kala Pathar Lodge in Namche. Ons reiswekkertje annex thermometer gaf 3,7 graden aan, een reden om gelijk in de slaapzakken te stappen. Het Garmin-horloge gaf aan dat we die dag 13,5 kilometer hadden gelopen in bruto 5,5 uur met 1.005 stijgingsmeters en 234 daalmeters. Tijd voor weer een stevige Nepalese maaltijd: dahl bat. Onze gidsen kregen het voor elkaar om een kleine gaskachel te laten aansteken tijdens de maaltijd, waardoor de temperaturen dragelijk waren. Geen reden overigens om lang in de eetruimte te blijven, waar de ijsbloemen langzamerhand op de ramen verschenen. Buiten geen prachtige sterrenhemel, daar verheugden we ons op, maar grijze wolken die laag boven Namche hingen.

De volgende dag begon stralend. Het was onze eerste acclimatisatiedag (goed Nederland?), waarin we vanuit Namche naar 3.860 meter zouden klimmen om te wennen aan de hoogte. Als bonus kregen we op die hoogte vanaf een kleine lodge prachtige vergezichten van een hele serie 8.000-ers, waaronder Ama Dablan, Lothse en Sagarmatha (Mount Everest). Allemaal met een onbewolkte achtergrond. We konden ook de route van de aankomende twee dagen zien, die zich door een besneeuwd landschap langs de rivier slingerde. Het wandelen geeft een beetje een ‘wintersport-gevoel’: sneeuw van een halve meter hoog waar we ons een weg doorheen banen. Verblindend zonlicht dat gereflecteerd wordt door de sneeuw. En een zonzijde van je lichaam dat warm aanvoelt en een schaduwzijde, waarin je je realiseert dat het gewoon lekker vriest.

Om glijpartijen voor te zien, kochten we voor ons vertrek nog allemaal een paar stijgijzers, die vooral bij het dalen goed van pas kwamen. En in de aankomende dagen, want het is een grote sneeuwwereld. We bleken samen vooruit op de aankomende dagen: kijken we wel uit naar nog koudere nachten, naar nog ijlere lucht, naar nog meer bevroren leidingen in onze lodges? We laten het per dag maar op ons afkomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lydia:
    Heel veel succes!
  2. Henk:
    17 december 2019
    spannend, hoor. Ik zit lekker in onze lodge en kijk naar buiten, waar ik zo zal zijn. Ik wandel ook een aantal hoogtes: de hollen-berg en Bredevoort: let op! 35 meter boven NAP! een dikke zoen voor jullie allen.
  3. There and back again:
    25 december 2019
    Lieve Henk en Nelleke, we hebben helaas de yeti niet gezien. Is ie misschien op de Hollenberg? Fijne kerstdagen voor jullie! 🎄💕🎄
  4. JYY:
    17 december 2019
    Ik herinner me van zo'n 18 jaar geleden dat je langs de trekkingroutes af een toe een houten wc-hokje had (met binnen een gat in de grond). Op grote hoogte in vriestemperatuur moest je dan uitkijken dat je niet uitglibberde over de niet goed gemikte, bevroren uitwerpselen van je voorgangers... Ben benieuwd of dat nog steeds zo is! Succes!
  5. Annette:
    18 december 2019
    Prachtig wat een bijzondere ervaring!
    Succes in de kou! Een groet vanuit 30 graden
    2 landen zuidelijker😊 Annette