Back again

31 januari 2020 - Dieren, Nederland

We zijn weer terug! De verleiding is groot om iets te schrijven over het weer. Typisch Nederlands. Dat doen we dus maar niet.

We hopen dat iedereen die af en toe heeft meegelezen er plezier aan heeft gehad. Wij hebben met liefde onze reis gedeeld. En hopen voldoende recht te hebben gedaan aan de mensen, landen en natuur die we hebben mogen bezoeken. Het was een voorrecht en heeft onze blik op de wereld verrijkt. Ook voor de vraagstukken waar we samen voor staan op deze ene wereld.

We hebben veel mensen gezien en gesproken, ondanks taalbarrières. En zijn verlicht door hun openheid en gastvrijheid. We hebben een prachtige reis gehad die we graag verder f2f met jullie delen.

Tot slot nog een willekeurige greep uit onze ervaringen die de blog niet hebben gehaald.

In Myanmar en India is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom om mysterieuze redenen 48 km/uur. We zijn gemiddeld niet meer dan twee dagen op dezelfde plek gebleven. We hadden ruim negentig kilo bagage bij ons (vooral voor Nepal). Dat is nog los van de 15 kilo gordijnstof die wordt nagezonden (daar zit nog veel werk aan voor Miriam). De Mount Everest is echt heel hoog. Klimaatverandering en vervuiling zijn bijna overal zichtbaar. Wij hebben daar lelijk aan bijgedragen door alle vluchten. Reizen op de bonnefooi is romantisch, maar vraagt ook veel georganiseer. De pagina's van onze reisblog zijn 31.217 keer bekeken, dat is best wel veel. De smartphone is dan een handig hulpmiddel, maar tegelijkertijd een kwelling (zit je weer op je schermpje te kijken). De kosten van een SIM-kaart met 1GB data variëren van 12 euro (Nepal) tot 60 eurocent (Myanmar). Uploaden van foto’s kostte soms twee seconden per foto, soms twee uur of meer. Dat is nu voorbij. Tot de volgende reis!

Goede en hartelijke groet, MMQR

1. Lonny:
    3 februari 2020
    Het was zo leuk om op deze manier mee te kunnen reizen! Dankjewel en sterkte met acclimatiseren (en nee, ik bedoel niet alleen vanwege het weer ...) 😃
  2. Cor en Willy:
    4 februari 2020
    Welkom thuis! Nu nog een poosje nagenieten van wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. En dat is best veel!