Reis door de nacht

12 december 2019 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

December. Donkere dagen. Druilige regen. Nog een klein moment te gaan naar de kortste dag, voor velen het begin van de Kerstvakantie. Wij hebben een kleine voorsprong genomen en zijn vandaag begonnen aan onze reis naar Azië en het Midden-Oosten.

Eerste stop is Kathmandu, hoofdstad van Nepal. Onze uitvalsbasis voor de Everest Base Camp trek: 130 kilometer lopen vanaf Lukla. Een klein en uitdagend vliegveldje in de Himalaya, waar we met een binnenlandse vlucht vanaf Kathmandu op de 15de gaan aankomen.

We hebben ons thuis voorbereid op koude en hoogte. Veel warme kleren mee. In veel (lees: zeven) lagen. En de afgelopen twee weken geslapen in een hoogtetent en getraind op gesimuleerde hoogte met een zuurstofmasker op de Wahoo-fietstrainer (voor de liefhebbers:   https://hypoxico.com/). En niet te vergeten: we hebben ons bekwaamd in de Wim Hof methode. Met een accent op de ademhalingstechniek. Zijn iJsbaden zaten er voor ons niet in. Ook niet een duik in de Noordzee Een eigen keuze overigens. Ook voor de liefhebbers: zie de YouTube video onder Video’s waarin de methode wordt besproken.

Wegkomen van huis is een kunst op zich, maar dat zal iedereen herkennen. Als de rugzakken en koffers zijn ingepakt, is er altijd weer de verbazing dat je met zo weinig spullen zo druk bezig kunt zijn. En dat terwijl we een kleine vier maanden geleden begonnen zijn met het verzamelen van paklijsten voor de trekking om die vervolgens nauwgezet af te werken en de spullen op een centrale plek te verzamelen. Waarbij we moeten bekennen dat we voor de parklijsten voor de volgende bestemming – Myanmar, India, Oman, Abu Dhabi - weinig aandacht hebben gehad. Enfin, we zijn onderweg en er heeft nog niemand geroepen “Ik ben m’n …. vergeten”.  Maar wat niet is, kan nog komen.

Vooralsnog zitten we op de luchthaven van Abu Dhabi de verloren slaap in te halen van onze nachtvlucht uit Amsterdam. In de AirPort Library met allemaal Arabische boeken en met een Duits exemplaar van Harry Potter.

1. Lydia:
    12 december 2019
    Te gek, jongens... Het is begonnen!!!
  2. JYY:
    12 december 2019
    Wauw, jullie zijn lekker weg! Geniet ervan! Erg leuk om jullie via deze blog te kunnen volgen! Hier beginnen we net aan weer zo'n donkere. druilerige herfstdag. 🙄😘
  3. Anka:
    12 december 2019
    De naam van Wim Hof zal ons niet meer ontglippen. We wachten reikhalzend op jullie volgende bericht!
  4. Nelleke Dansen:
    12 december 2019
    Als als volgens schema loopt zitten jullie al weer in het vliegtuig, op weg naar... Kathmandu! Goede vlucht! En wij kijken uit naar jullie volgende blog!
  5. Martine van Duijvendijk:
    15 december 2019
    Ik geniet van jullie verhalen over voor mij onbekend terrein! Heel leuk.
    Mooie reis!!