Garden of Dreams

30 december 2019 - Kathmandu, Nepal

Vandaag vliegen we terug van Lukla naar Kathmandu. Het is een koude ochtend. Het vliegtuig gaat voor 99% zeker vertelt Megh. Het is zo’n 5 minuten lopen naar het vliegveld en in die tijd zijn we al redelijk bevroren. We hebben ons al gekleed op de temperaturen van Kathmandu: 14 graden. Boven nul! Dat is wel een misrekening op onze gympen en zonder thermokleding. Het vriest in Lukla en het vertrekgebouw(tje) ligt in de schaduw. Na twee uur wachten lopen we achter een Frans gezin met twee jonge kinderen het vliegveld op. Dichtbij de startbaan is wel zon. Geen probleem voor de politie. Alleen als er vliegtuigen aankomen worden we weer richting het gebouw gedirigeerd. Rond tien uur staat er nog één wagentje met bagage te wachten. En zestien mensen. We duimen voor de 99%. Eindelijk om 10.15 stappen we met bevroren tenen het vliegtuig in.

Na een uur en vijftien minuten stappen we uit op het relatief warme vliegveld van Kathmandu. We worden bij het Kathmandu Guest House afgezet. Op de Walk of Fame van het hotel zien we nu ook andere bekende gasten. Dat was ons de vorige keer met de regen niet opgevallen.

Bijvoorbeeld de Beatles (vandaar dat er in de ontbijtzaal zoveel foto’s van hen hangen. Even gecheckt: ze hebben in 1968 hun spirituele reis door India  gemaakt met hun bezoek aan Rishikesh aan de oevers van de Ganges, waar ze in februari 1968 onderricht kregen van Maharishi Mahesh Yogi. En in die periode de nummers schreven voor The White Album, dat eind 1968 verscheen. Met een gastrol voor Eric Clapton op gitaar in het nummer While my guitar gently weeps. Maar: napluizen leert dat alleen George Harrison in Kathmandu is geweest -incognito - in 1969. Volgens dezelfde Eric Clapton. Misschien dat daarom op de Walk of Fame de Beatles geschreven zijn als Beetles). Enfin, genoeg zijpaden. Naast de Beatles vinden we ook bekenden als Jimmy Carter, Georg Band, Robert Redford en vele anderen.

We maken in hotel met wat broodjes en onze pot Calvé pindakaas de balans van de trekking op. In 13 dagen hebben we 132 kilometer gelopen, inclusief de acclimatiseringsdagen. We hebben dat in 58 uur gedaan (dat is wel wat langzamer dan de 4.45 uur die de zoon van de eigenaar van de lodge in Dingboche deed over de Everest Marathon van het Everest Base Camp naar Namche) en hebben daarvoor in totaal 6.234 meter gestegen. Dat is bruto heen en terug, want netto heen was het ongeveer 2.500 meter: van 2.800 naar 5.364 meter. Ons gemiddelde tempo lag rond de 2 km/uur. Dat scheelde omhoog en naar beneden niet heel veel. En de temperatuur is nooit boven de nul graden gekomen.

Tot zover de statistieken van onze Everest Base Camp trekking. Volgen later nog de foto’s van onze laatste dag in Kathmandu. Zoals van de Garden of Dreams.

1. Annette:
    30 december 2019
    Hoe heerlijk kan pindakaas of kaas zijn !
    Prachtige omgeving
  2. There and back again:
    3 januari 2020
    Hoi Annette, we zijn heerlijk aan het luieren hier, net stukje hardgelopen, nu met een boekje onder de parasol! Het plan vd dag is ontbijten en daarna met een brommertje een stukje vh land verkennen 🖐🧡🖐